–Nej, jag tycker att man ska vara restriktiv med att dela ut statliga bidrag för nya elbilar. Regeringen följer noga utvärderingen av effekten av den sortens styrmedel, bÃ¥de vad gäller effekten för utsläppen och kostnadseffektiviteten, säger miljöministern.
– Den generella nedgÃ¥ngen i nybilsförsäljningen för personbilar beror främst pÃ¥ det rÃ¥dande ekonomiska läget. Samtidigt ser vi att priserna pÃ¥ begagnade elbilar sjunker och att flera bilmärken planerar att lansera mer prisvärda elbilsmodeller, säger miljöministern.
Romina Pourmokhtari framhåller regeringens skrotningspremie. Den ger alla som skrotar en bil med förbränningsmotor, som är 15 år eller äldre, 10 000 kronor vid köp av en ny elbil. Premien har fått mycket skäll, men miljöministern tror att den kan öppna upp nya möjligheter.
– I regeringens skrotningspremie villkorar vi exempelvis stödet till köp eller leasing av elbil med att man ocksÃ¥ mÃ¥ste skrota en fossilbil, sÃ¥ att vi fasar ut fossila transporter. Inte minst ser vi till att öppna upp stödet för andrahandsmarknaden ocksÃ¥, eftersom de allra flesta personer inte har rÃ¥d att köpa sprillans nya bilar, säger Romina Pourmokhtari.
Sveriges regering väljer en annan väg än den tyska. Istället för att skjuta in pengar i bilbranschen vill man göra det lättare att äga en elbil.
– Det är viktigt att riva de hinder som bromsar klimatomställningen, och där ingÃ¥r att göra det mer lättillgängligt och attraktivt att äga, leasa och köra elbil. Regeringen gör rekordstora investeringar för att bygga ut laddinfrastrukturen i hela landet och göra det enklare för den som laddar sin bil. MÃ¥let är att säkerställa att alla som äger en elbil ska ha bekväm och prisvärd tillgÃ¥ng till laddning, oavsett om de bor i lägenhet eller villa, säger Romina Pourmokhtari.
– Det är en eftersträvansvärd utveckling. Det finns mÃ¥nga positiva effekter utöver minskade utsläpp frÃ¥n transportsektorn; minskade luftföroreningar och tystare trafik med mindre buller, exempelvis.
Om tio år förbjuder EU försäljning av nya bilar med förbränningsmotorer. Men redan nu har många bilmärken börjat att pressa på för att riva upp beslutet. Nu är det många som undrar om det är realistiskt med ett totalförbud redan 2035.
– Det är helt avgörande att vi kraftigt minskar utsläppen frÃ¥n transportsektorn pÃ¥ kort sikt och ställer om till nettonollutsläpp senast Ã¥r 2045. Det innebär att vi pÃ¥ sikt behöver köra helt utsläppsfria färdmedel. Elbilen har en given plats i vÃ¥r framtida fordonsflotta och det gör att vi kan reservera en större andel av biobränslena för sektorer som flyg och sjöfart, där alternativen är mer begränsade, säger Romina Pourmokhtari.
– Ja, det är inte bara realistiskt – det är helt nödvändigt. Alla EU:s 27 medlemsländer har enats om att fasa ut försäljningen av fossildrivna bilar för att bromsa effekterna av klimatkrisen och uppnÃ¥ 1,5-gradersmÃ¥let i Parisavtalet. Efter Ã¥r 2035 kommer det därför inte längre vara tillÃ¥tet att sälja nya bilar med förbränningsmotorer i Europa. Det är ett viktigt beslut som gynnar vÃ¥r europeiska bilindustri och pressar andra länder runt om i världen att ocksÃ¥ tvingas ställa om för att inte förlora sin konkurrenskraft.
– Jag bor i en förort till Stockholm och klarar mig därför bra utan egen bil. Min fästman och jag är med i en bilpool med elbilar som vi använder när det behövs.
I Tyskland har nyregistrerade elbilar minskat under en längre period. I augusti kollapsade försäljningen och föll med 37 procent. Dessutom gick Volkswagen ut med nyheten att de kan tvingas stänga fabriker och säga upp anställda för att klara av dem svaga marknadssituationen.
Men nu agerar den tyska regeringen och kommer med ett panikdrag. Finansminister Habeck lovar nya stimulanser och skattelättnader för elbilar som ett sätt att rädda den tyska bilindustrin. Ekonomiministern menar att om den tyska regeringen inte agerar kommer det enbart straffa de tyska biltillverkarna som kommer hamna efter sina konkurrenter. Skattelättnaderna kommer att träda i kraft omedelbart.
– Vi kommer att fortsätta stötta omställningen till elbilar, bÃ¥de genom Ã¥tgärder som stimulerar efterfrÃ¥gan och genom insatser som stärker utbudet, säger Robert Habeck, enligt NTV.
Situationen för elbilar i Tyskland speglar en bredare trend i Europa där elbilar har det tufft att slå sig in på marknaden. Efter en stark tillväxt de senaste åren har försäljningen av elbilar den senaste tiden saktat ner ordentligt. Samtidigt har EU:s hårda regler kring utsläpp och förbudet mot försäljning av nya bensin- och dieselbilar efter 2035 driver den europeiska bilindustrin till att satsa ännu mer på utvecklingen av elektriska modeller.
En stulen Porsche 911 Turbo hittades efter att ha varit borta i sex år. Sportbilen har en intressant historia och upptäcktes i ett skrämmande skick. Nu ska den förhoppningsvis få ett lyckligare liv.
Porsche 933 introducerades 1995 med en dubbelturbo 3,6-liters boxersexa på 402 hästkrafter. Modellen var den första Turbo-generationen som kom med fyrhjulsdrift och en sexväxlad manuell växellåda. Den är även utrustad med sportigare stötfångare och större vingar, vilket skiljer Turbo från många andra Porsche-bilar och gör den mer eftertraktad.
Det hör inte till vanligheterna att en äldre Porsche försvinner helt utan spår. Men i Saudiarabien har en 993 Turbo hittats i en övergiven verkstad efter att ha stulits sex år tidigare, uppger Carscoops. Bilder på bilen visar hur den är täckt av damm och smuts, men ser ut att ha klarat sig helt okej på det stora hela.
Enligt Reddit-användaren “Radwanalshehri” har hens vän letat efter sin sportbil sedan den blev stulen och nu när det hittats vill vännen restaurera den. NÃ¥got som inte verkar omöjligt dÃ¥ Porschen inte ser ut att ha fÃ¥tt nÃ¥gra allvarliga skador. Exemplaret har en Wimbledon Green exteriör med en beige interiör.
AftonbladetInlägget på Reddit har fått många användare att reagera. Många vill vara med och följa restaureringen av sportbilen, medan andra uttrycker en skepticism gentemot den otroliga historien bakom Porschen.
Ett enormt priskrig på elbilar är att vänta i EU om några månader, enligt experter. Ford måste femdubbla sin andel elbilar. Volkswagen måste mer än fördubbla sina elbilar på en fallande marknad.
– Det är orealistiskt att Volkswagen kan nÃ¥ sina mÃ¥l pÃ¥ egen hand, säger Patrick Hummel, chef för European Autos Research pÃ¥ storbanken UBS. till Automobilwoche.
Många biltillverkare hotas att straffas av EU:s nya miljöregler som kommer börja gälla från och med 2025. De genomsnittliga C02-utsläppen från nya bilar som säljs inom EU ska sänkas från 116 gram per kilometer till 93,6 gram. Varje tillverkare har sitt eget mål baserat på deras fordonsflotta och ifall gränsen överskrids kostar det 95 euro per gram, alltså 1080 kr per gram. Detta ska multipliceras med antalet sålda bilar.
För att biltillverkarna ska lyckas uppnå dessa mål och undgå miljardböter måste de sälja flera elbilar, laddhybrider och hybrider. Men Automobilwoche har räknat ut att några tillverkarna kan få det svårare än andra. Siffrorna över hur mycket bilbranschen måste öka sin elbilsförsäljning är chockerande läsning för bildirektörerna. Ökningen ska ske samtidigt som elbilsförsäljningen faller i EU, särskilt i Tyskland och Sverige.
Bild på Fords elbil Capri. Ford kan komma att gynnas av att deras försäljning av förbränningsbilarna Focus och Fiesta inte längre finns tillgängliga inom EU.
En av dessa är Volkswagen. Igår gick den tyska biltillverkaren ut med nyheten att de kan tvingas lägga ner fabriker. För att Volkswagen ska klara EU:s nya krav 2025 måste Volkswagen öka andelen elbilar från nuvarande 9,7 procent till 24,7 procent, vilket är mer än en fördubbling. Något Patrick Hummel från European Autos Research på storbanken UBS, inte tror är möjligt.
– Det är orealistiskt att Volkswagen kommer att nÃ¥ sina CO2-mÃ¥l pÃ¥ egen hand. SprÃ¥nget är alldeles för stort för det, säger han, enligt Automobilwoche.
Ford är en annan tillverkare som kan få det kämpigt. De skulle behöva femdubbla sin elbilsandel från 4,5 procent till 23,3 procent. Både Volkswagen och Ford kan nu se fram emot böter i miljardklassen från EU.
– Volkswagenkoncernen och Ford i synnerhet mÃ¥ste förvänta sig höga böter med tanke pÃ¥ deras bilar, säger Stefan Reindl, chef för Institutet för fordonsekonomi, till Automobilwoche.
Mercedes klarar sig bättre och måste öka sin elbilsandel från 18 till 24 procent. Även laddhybrider måste ökas kraftigt. Andra tillverkare som ser ut att klara sig bättre är Stellantis och Mercedes som ser ut att ha betydligt lättare att uppnå målen. BMW och Toyota på 4,6 procent och 4 procent över sina elbilsmål för nästa år. Volvo Cars är den tillverkare som ligger bäst till förutom Tesla, Volvo kan troligen tjäna miljarder på att sälja utsläppsrätter till andra biltillverkare.
Eric Berg frÃ¥n Youtubekanalen “I Do Cars” plockar isär motorer för att ta reda pÃ¥ varför de gÃ¥tt sönder. I sitt senaste klipp har han fÃ¥tt tag pÃ¥ en trasig 2,5-liters A25A-FKS Dynamic Force-motor som satt i en Toyota Camry frÃ¥n 2018. MÃ¥nga anser att det japanska bilmärket gör nÃ¥gra av de mest hÃ¥llbara motorerna, men de är inte immuna mot problem. Varför detta exemplar gick sönder efter 18668 mil ska Eric ta en närmare titt pÃ¥ nu.
Han inleder sin undersökning av motorn genom att ta loss tändstiften. Förutom att en av dem är lite mörkare ser han inget som indikerar något fel. Han tar sedan loss insugningsgrenröret. Han får då syn på inloppsportarna.
Eric lossar sedan på högtrycksbränslepumpen och valvkåpan. Där under tycker han det mesta ser okej ut. Efter att han tagit bort några andra delar av motorn lossar han på motorns två kamaxlar.
Sedan är det dags för topplocket att tas bort. Det dröjer in i det längsta innan han hittar något fel på motor. Så fort han får syn på kolvarna ser han något som ser fel ut.
Att kolven är ren beror på att vatten eller överflödigt bränsle kommit in i förbränningskammaren. När han sedan tittar på cylindrarna ser han inget som sticker ut. Han vänder sedan på motorn och öppnar oljetråget. Oljan är kraftigt blandad med vatten och liknar mer cappuccino än motorolja. Det exakta orsaken till varför motorn dömdes ut är något oklar, men ena cylindern verkar ha varit dålig i kombination med att kylvätska hamnat i oljan. Kanske var inte felet mycket större än topplockspackningen? Efter att sedan ha fortsatt plocka isär motorn lite till summerar han sin undersökning så här.